מה זה מס רכישה?

תוכן עניינים

מה זה מס רכישה ומי פטור ממנו?

"אני לא מבין את הסיפור הזה של מס רכישה", אמר לנו יהודה כשהגיע לייעוץ עם אשתו רויטל. "הרי במדינת ישראל צריך לשלם מס כשאני מרוויח משהו. אם למשל מכרתי דירה והרווחתי, אני צריך לשלם מס על הרווח. זה מעצבן, אבל לפחות יש בזה היגיון. מצד שני, פה אני לא מוכר את הדירה אלא קונה אותה. לא הרווחתי כלום. אז למה אני צריך לשלם מס על הרכישה?"

זו שאלה טובה ומאוד נפוצה אצל רוכשי דירות – אז הנה ההסבר:

מה זה מס רכישה?

מבלי להיכנס ליותר מדי הגדרות מפורטות, באופן כללי אפשר לומר שמס הרכישה הוא מס שצריך לשלם כל מי שרוכש נכס במדינת ישראל. גובה המס תלוי בשווי של העסקה ומתעדכן פעם בשנה. אם מדובר בנכס שאיננו דירת מגורים (כגון מגרש או חנות) – שיעור המס קבוע. לגבי נכסים שהם דירת מגורים, יש מדרגות מס שתלויות בכל מיני פרמטרים.

למה צריך לשלם מס רכישה? כי מדינת ישראל רוצה להקטין את הביקוש לדירות מצד משקיעים: כלומר, אם אתם משקיעים ורוכשים מספר דירות, מס הרכישה שתשלמו יהיה גבוה יותר מאשר אם אתם זוג צעיר שמעוניין לרכוש את הדירה הראשונה שלו.

יתרה מזאת – כזוג שרוכש דירה יחידה, יכול להיות שמגיע לכם פטור ממס רכישה עד לגובה שווי מסוים של הנכס שאתם רוצים לקנות. למשל, החל מינואר 2021 אפשר היה לקבל פטור ממס רכישה עבור דירה בשווי של כ-1.748 מיליון ש"ח. בינואר 2022 (בעקבות אינפלציה שחלה במשק במהלך השנה), עודכנה תקרת הפטור לכ-1.8 מיליון ש"ח.

אם נחזור ליהודה ורויטל, הזוג הנחמד שישב אצלנו במשרד – הדירה שהם רצו לרכוש הייתה בשווי של כ-2 מיליון ש"ח. זה היה עדיין בשנת 2021, אז הם קיבלו פטור ממס רכישה עד לגובה 1.748 ש"ח ושילמו מס רכישה רק על ההפרש. תיאורטית, אילו היו מחכים כמה חודשים עד לעדכון תקרת הפטור, היו יכולים לחסוך עוד כמה שקלים.

איך עוד אפשר לקבל פטור ממס רכישה?

קשה לסכם במאמר אחד באתר שלנו את כל המקרים האפשריים ועדיף לפנות אלינו באופן אישי על מנת שנבחן כל מקרה לגופו. עם זאת, באופן כללי אפשר לציין כמה דוגמאות למצבים שבהם ניתן לקבל פטור מלא ממס רכישה או תשלום מופחת של מס רכישה:

  • קיבלתם דירת מגורים חלופית במסגרת תהליך פינוי-בינוי בתמורה לדירה הישנה? אתם פטורים מתשלום מס רכישה.
  • קיבלתם דירת מגורים במתנה מבן או בת הזוג שאתם נשואים לו/לה? אם שניכם מתגוררים באותה דירה, אתם פטורים מתשלום מס רכישה. אם אתם לא נשואים ו/או לא מתגוררים יחד באותה דירה, תיאלצו לשלם שליש מגובה מס הרכישה.
  • תשלום מופחת של מס רכישה ישלמו גם עולים חדשים, תושבים חוזרים, נכים (על פי שיעורי הנכות), משפחות שכולות ועוד.

שימו לב: כל מה שכתבנו כאן נאמר באופן כללי בלבד, ולכן שוב נמליץ לפנות אלינו על פי המאפיינים האישיים שלכם.

תָּכְנִית מְחֻשֶּׁבֶת מֵרֹאשׁ סוֹפָהּ לְהַצְלִיחַ

הפיצו את הבשורה לעולם...

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
אלעד דנון

אלעד דנון

אלעד דנון, כלכלן ויועץ משכנתאות ופיננסים. בעל חברת "מחושבים" משכנתאות ופיננסים. בעל ניסיון עשיר בתחום המשכנאות יוצא מערכת הבנקאית ולאחר מכן בתפקיד סמנכ"ל תחום משכנתאות בחברה מובילה בתחום. לשירתוכם בכל עת: 0723943858

אז מה אתם חושבים?

הפיצו את הבשורה לעולם...

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים