מדד תשומות הבנייה

תוכן עניינים

למה מדד תשומות הבנייה צריך לעניין אתכם?

אם אתם חושבים לקחת משכנתה אבל לא מתמצאים בעולם המשכנתאות והפיננסים, יש מצב שכל המונחים המקצועיים מבלבלים אתכם. אבל אם יש מונח אחד חשוב שאתם חייבים להכיר – זהו מדד תשומות הבנייה; משום שהמשמעות שלו עשויה להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

כן. עשרות אלפי שקלים מהכיס שלכם.

מה זה מדד תשומות הבנייה?

מדד המחירים לצרכן, מכירים? לוקחים "סל" מוצרים קבוע, מחשבים את המחיר שלו מדי חודש, והשינוי באחוזים מייצג את ההתייקרות (או ההוזלה, אבל מתי כבר זה קורה?). באותו אופן, מדד תשומות הבנייה מייצג את אחוז השינוי במחיר "סל" של חומרי גלם, מוצרים ושירותים שבהם נעשה שימוש לבניין ולשיפוצים.

למה המדד הזה צריך לעניין אתכם?

נניח שאתם רוכשים דירה חדשה מקבלן במחיר 2 מיליון שקלים. הקבלן מתחיל לבנות את הדירה שלכם, אבל אז פורצת מגפה עולמית, מלחמה במזרח אירופה או כל שינוי אחר שמשפיע על מחירי הבטון, הברזל ועוד חומרי גלם שמשמשים את הקבלן לבניית הדירה שלכם. זה אומר שפתאום נעשה יקר יותר לבנות את הדירה שלכם, והרווח של הקבלן מן העסקה שכבר סגר איתכם – מצטמצם.

כביכול זו בעיה שלו, נכון? אתם כבר סגרתם מחיר, אז למה משנה לכם כמה זה עולה לקבלן?

אז זהו – שזה לא עובד כמו סל קניות רגיל. התשלום שלכם לקבלן הרי לא מבוצע בפעם אחת אלא בתשלומים, ומכיוון שהקבלן יודע שהמחירים צפויים לעלות, הוא מגלגל את השינויים הצפויים הללו אליכם, הרוכשים. זאת בעזרת הצמדת מחיר הדירה אל מדד תשומות הבנייה. כך, אם התשלומים שעליכם לשלם לקבלן צמודים למדד תשומות הבנייה, והמדד הזה עולה בין מועד ההצמדה למועד התשלום הבא – פירוש הדבר שאתם תשלמו יותר. הרבה יותר. לעיתים ההצמדה למדד תשומות הבנייה עלולה לעלות לכם במאות אלפי שקלים נוספים.

מבאס, נכון? אבל רגע, זה עדיין לא סוף הסיפור.

שינויים במדד תשומות הבנייה

נכון לפברואר 2022 מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיה מדד תשומות הבנייה יוצמד אך ורק לעלויות הבנייה (חומרי גלם, מוצרים, שירותים) ולא יכלול את השינויים במחיר הקרקע, כנהוג היום. המשמעות: אם ההצעה אכן תאושר, רוכשי דירות חדשות מקבלן ייהנו מיציבות רבה יותר במחיר שישלמו בסופו של דבר. הם עדיין יצטרכו לספוג את השינויים במדד תשומות הבנייה, אבל המדד הזה כבר לא יכלול שינויים במחיר הקרקע. במילים אחרות, מדובר בבשורה משמעותית שעשויה לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים.

אז מה, לחכות עם רכישת הדירה?

כרגע המצב הוא שמדד תשומות הבנייה עדיין כולל את מרכיב השינויים במחירי הקרקע. האם זה בהכרח אומר שמוטב להמתין עם רכישת הדירה (וכתוצאה מכך גם עם לקיחת המשכנתה) עד שהשינוי יאושר בכנסת? זה בכלל לא בטוח.

ראשית, יתכן שהחוק עוד יעבור כמה שינויים וגלגולים בוועדות השונות עד לאישורו הסופי. שנית, גם אם יאושר כלשונו, מהיכרותנו עם כנסת ישראל אנחנו יודעים שדברים כאלה יכולים לארוך זמן רב. ושלישית – הכל תלוי בסופו של דבר במאפיינים הפרטניים שלכם ושל הנכס שאתם מעוניינים בו.

לקבלת ייעוץ פרטני שמותאם בדיוק לכם, וכדי להבין טוב יותר איך מדד תשומות הבנייה משפיע על הדירה העתידית שלכם בנקודת הזמן הנוכחית – צרו קשר ונשמח לסייע.

תָּכְנִית מְחֻשֶּׁבֶת מֵרֹאשׁ סוֹפָהּ לְהַצְלִיחַ

הפיצו את הבשורה לעולם...

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
אלעד דנון

אלעד דנון

אלעד דנון, כלכלן ויועץ משכנתאות ופיננסים. בעל חברת "מחושבים" משכנתאות ופיננסים. בעל ניסיון עשיר בתחום המשכנאות יוצא מערכת הבנקאית ולאחר מכן בתפקיד סמנכ"ל תחום משכנתאות בחברה מובילה בתחום. לשירתוכם בכל עת: 0723943858

אז מה אתם חושבים?

הפיצו את הבשורה לעולם...

פוסטים אחרונים

תוכן עניינים